Zalajkuj:

Subskrybuj:

JAK NIE WYDAĆ 1000ZŁ NA GARMINA

SŁÓW KILKA O CYFERKACH DLA KOLARZA

8 kwietnia 2015 Przez w kategorii Sprzęt tagi z 68 oraz 13
Home > Sprzęt > Jak nie wydać 1000zł na Garmina

Panie i Panowie, drodzy czytelnicy. Mam dla was dziś poradę nietuzinkową, autorską i przetestowaną osobiście. Poradę, dzięki której (mam nadzieję) zaoszczędzicie trochę kasy. Dotyczyć będzie ona sprzętu, który za zadanie ma pomóc nam w treningu, zbierać dane statystyczne lub po prostu dawać informację o tym co robimy na rowerze. Licznik? Gps? Tętno? Kadencja? Moc? Coś więcej? O tych tematach poczytacie poniżej.

DCIM100GOPRO

Napisałem dodatkowe spostrzeżenia dotyczące tematyki tego wpisu. Zobacz, bo warto.

KLIKAMY TUTAJ

IMG_20150904_164249

$_35Jak wiadomo, w dzisiejszych czasach kolarstwo to nie tylko jazda na rowerze. To również społeczności internetowe, tracki, profile, pomiary mocy, tętna, kadencji oraz masa innych udziwnień które zeszły z poziomu ograniczającego się wyłącznie do profesjonalistów na poziom, powiedzmy, zaawansowanego amatora. Znaczna większość z nas wrzuca swoje osiągnięcia w Internet. Istnieje kilkadziesiąt platform, na których miliony ludzi każdego dnia dzieli się ze znajomymi jak, gdzie i z kim wyciskali z siebie pot. Aby było to możliwe, potrzebne jest urządzenie rejestrujące takie poczynania. Przez takie właśnie urządzenia, tradycyjne liczniki rowerowe zaczynają umierać śmiercią naturalną.

IMG_9353

Z drugiej jednak strony urządzenia dedykowane dla kolarzy jak np Garmin Edge 510, są cholernie (dla mnie wręcz absurdalnie) drogie. Ci, którzy mają podobne zdanie do mojego, używają smartfona schowanego w kieszonce aby rejestrować tracki i ewentualnie (jako zupełny dodatek i w zasadzie jedynie jako wyświetlacz danych chwilowych) na kierownicy ląduje tradycyjny licznik. Problem pojawia się dalej. Załóżmy, że chcesz znać więcej danych niż prędkość, dystans i średnia oraz chcesz wrzucać te dane w internet. Oczywiście chcesz też widzieć je na kierownicy, bo podłączanie sensorów do ukrytego w kieszonce telefonu ma sens raczej zerowy. Co robić? Jesteś zmuszony kupić Garmina lub coś pokrewnego i bardzo drogiego. Błąd – jest alternatywa!

antJak to ugryźć? Trzeba kupić urządzenie obsługujące standard ANT+. Nie będę zawracał głowy prezentacją standardu. Jest to, powiedzmy, taki Bluetooth, jedynie około 978230,756 razy bardziej energooszczędny. Jeżeli pod lupę weźmiemy nadajniki i sprawdzimy w jakich standardach przesyłu danych działają to zobaczymy, że:

  • Opaski do pomiaru tętna, znajdziemy działające na Bluetooth (zrobione w zasadzie na potrzeby tylko i wyłącznie smartfonów), ANT+ oraz radiowe, dedykowane do konkretnych urządzeń.
  • Sensory prędkości, kadencji, temperatury – tylko ANT+ i radiowe, dedykowane.
  • Pomiary mocy – w zasadzie tylko ANT+.

Częścią wspólną jak widać jest protokół ANT+, który ostatnimi czasy stał się standardem wykorzystywanym praktycznie przez wszystkich producentów sportowej elektroniki. Garmin również korzysta z tego protokołu.

Idąc tym tropem, można kupić:

  1. Garmina z sensorami i wydać na to ~1300zł

  2. Jakiś w miarę nowy, topowy smartfon Samsunga obsługujący ANT+, dokupić sensory i wydać na to ~1800zł a przy okazji albo wozić telewizor na kierownicy albo i tak nie widzieć swoich cyferek, chowając go w kieszonce.

  3. Skorzystać z mojej porady i wydać na całość ~150zł +

Konkrety

1. Urządzenie

xperia-x8-black-300x348Sony Ericsson Xperia X8. Mało ludzi o tym wie, ale ANT+, zanim stał się mega popularny, znalazł sobie miejsce w starej serii telefonów Xperia. X8 jest przedstawicielem tej serii, więc pierwszy warunek jest spełniony. Co dalej i dlaczego akurat X8?

W przypadku telefonu – licznika rozmiar ma znaczenie.  Im mniejszy tym lepszy. Dawniej, telefony nie były duże. W dzisiejszych czasach ciężko znaleźć dobry telefon o przekątnej mniejszej niż 4,5 cala. Kiedyś, jak widać, 3 cale wystarczały a i były modele mniejsze – jak X10 Mini i Mini Pro, od których zacząłem mój research. Dlaczego je odrzuciłem? X10 Mini – niewymienna bateria. X10 Mini Pro – rozsuwana klawiatura, która wróży kłopoty w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Na początku trochę posmutniałem ale ostatecznie rozmiar ich większego brata – X8 okazał się idealny. Teraz, gdybym miał możliwość – nie zmieniłbym 3″ na 2,55-calową X10 Mini (Pro). Ceny używanych X8 są nieprzyzwoicie niskie. Zadbane egzemplarze można upolować na znanym portalu aukcyjnym w przedziale cenowym między 50 a 60zł!

2. Oprogramowanie

unnamedOrux Maps. Aplikacja idealna – same zalety. Mamy wsparcie ANT+ z poziomu aplikacji, mapy offline i online, nawigacje po trackach, waypointy, wsparcie dla całej masy rozszerzeń plików, automatyczne generowanie gpx i kml, widoki 3d, statystyki, wykresy na żywo (aplikacja rysuje wykresy które możesz sobie oglądać podczas jazdy), ‚komputer pokładowy’ z całą masą funkcji (są nawet takie pierdoły jak godzina wschodu i zachodu słońca dla danego dnia), automatyczny upload do kilku serwisów gpsowych i wiele innych bajerów. A to wszystko za darmo i bez jakichkolwiek reklam oraz w bardzo ładnej oprawie graficznej.

3. Sensory

opaskaTo już sprawa indywidualna – zależy kto czego chce. Podpiąć de facto możemy wszystko – od czujnika temperatury po pomiar mocy. Ja opaskę do pomiaru tętna kupiłem w Decathlonie za 90zł bez kilku groszy. Działa perfekcyjnie. Co ciekawe, w ich internetowym sklepie jest za ~150zł. Sensora do prędkości nie mam bo i tak jest odczyt z GPS. Kadencję może sprawię sobie w najbliższym czasie – wtedy coś tutaj dopiszę. Z pomiaru mocy nie korzystam więc nic nie doradzę. Polecam wpis Ptaqa na ten temat.

4. Montaż na rowerze

Bardzo łatwo – 2 zipy + kawałek starej szytki :) Pierwsza myśl – ale rzeźba. Druga myśl, podparta fotografią – przemyślane rozwiązanie. W klapce osłaniającej baterię telefonu wiercimy cztery dziurki. Na mostek kładziemy 2 kawałki gumy wycięte ze starej szytki lub opony szosowej (idealne zaokrąglenie do powierzchni mostka). Całość zaciskamy zipami i mamy podstawkę z której szybko wyjmujemy licznik telefon. Co więcej, kupując na znanym portalu aukcyjnym dodatkowe plecki do X8 (grosze), możemy mieć taką podstawkę na każdym rowerze, w białym lub czarnym kolorze.

5. Mapy i nawigacja

Orux Maps może działać na mapach online i offline. W naszym przypadku oczywiście korzystać będziemy z map offline. Powód prosty – brak karty sim w środku (no chyba, że ktoś chce). Mapy offline tworzy się za pomocą programu Mobile Atlas Creator i wrzuca na kartę SD. W programie do wyboru mamy kilkanaście źródeł map, które możemy ściągnąć. Ja polecam świetną mapę Hike&Bike Map, zawierającą m.in szlaki i ścieżki górskie. Zobacz na przykładzie Bieszczad: HikeBike Map – Bieszczady. Za pomocą Mobile Atlas Creator ściągamy sobie na dysk wybrany obszar mapy z preferowanymi poziomami zoomu. W telefonie zbliżamy i oddalamy mapę przyciskami głośności z prawego boku – świetne rozwiązanie nie wymagające szczypania ekranu lub trafiania w „przycisk” na touchscreenie. Nawigacja po uprzednio wgranym tracku jest łatwa w obsłudze. Wystarczy zaczytać track z karty SD i wskazać aplikacji co ma z nim zrobić. Przy zjeździe z tracka telefon będzie się darł i automatycznie włączał ekran mapy (jeżeli mu tą opcję ustawimy).

6. Dla kogo jest to rozwiązanie i jak sprawdza się w praktyce?

Rozwiązanie w zasadzie dla każdego. Jakość 3-calowej matrycy Sony jest bardzo dobra. W pełnym słońcu widać cyferki licznika i mapę całkiem dobrze. Przy zachmurzeniu wręcz świeci po oczach. Telefon na dotyk reaguje chętne i precyzyjnie. W rękawiczkach jest ciut gorzej ale wciąż da się wszystko obsłużyć! Ekran komputera jest prosty i czytelny. Kontrast między tłem a cyframi działa bardzo na plus. Nawigacja po wgranym uprzednio tracku działa pięknie. Nawigowałem Xperią nad Gardą, MTB po górach i spisała się IDEALNIE. Dodać należy również, że NOWA bateria do X8 to koszt rzędu 15zł. Dodatkowe plecki – uchwyt to 10-15zł.

7. Wady

Xperia oprócz samych zalet ma dwie wady (czy duże czy małe – oceńcie sami). Po pierwsze niezbyt długi, choć wciąż wystarczający czas pracy na baterii. Przy non-stop włączonym ekranie telefon jest w stanie jechać z nami jakieś 4-5h, w zależności od warunków atmosferycznych i stopnia zużycia baterii. Przy wyłączonym i włączanym od czasu do czasu ekranie – objechałem na baterii trzy traski po ok. 60km czyli zakładam, że okolice 8h. Po drugie, jest to telefon dość stary i pracuje na androidzie 2.1 gdzie nie ma sklepu Google Play, w zamian którego jest Android Market. Niestety nowa wersja Orux Maps nie znajduje się już w Markecie. Wyjścia są dwa. Jeżeli ktoś ogarnia zabawę z softem w Androidzie i umie wgrywać sobie customowe ROMy to ma ułatwione zadanie bo wgrywa sobie np Mini CM7 i ma sklep Play. Jeżeli ktoś tego nie ogarnia, też nie ma trudno – ściąga sobie aplikacje stąd i instaluje ją z poziomu karty pamięci.

Podsumowując – do zaoszczędzenia jest około 1000zł = 100 kebabów = 1/3 Pomiaru Mocy Stages, lekką ręką. Uważam, że temat warty przetestowania. Bo w końcu za 50zł, to ciężko nawet zwykły, dobry licznik kupić. A tu proszę – całe mnóstwo funkcji. Wystarczy tylko wywiercić cztery dziurki :) Wielkie uznanie należy się twórcy Orux Maps. Ta aplikacja to prawdziwy kombajn turystyczny. Przeogromne możliwości (sam z wszystkich nie korzystałem) i świetny interfejs. Szacuneczek. Nawet jeśli nie chcesz mieć na mostku Xperii – ściągnij sobie tą apkę na telefon i pobaw się nią. Polecam!

 

Jeżeli chcielibyście wiedzieć coś więcej na temat użytkowania powyższych rozwiązań – piszcie w komentarzach. Sugestie? Opinie? Doświadczenia? Czekam!

  • Maciej Cholewa

    Rozwiązanie genialne, prawdopodobnie sobie taką x-perię sprawię, w chwili obecnej przytwierdzam swojego trochę zbyt dużego htc (5 cali wygląda jak garmin na sterydach)do mostka gumowatym Finnem. Do tętna używam zegarka sigmy rc1209, co prawda bez logu, ale chwilowe wartości tętna zupełnie wystarczają. Zegarek jest oczywiście znacznie wygodniejszy przy bieganiu czy pływaniu, ale jeśli nareszcie będę miał wykres tętna z roweru, to będę wniebowzięty. Planowałem uzbierać na jakiegoś garmina, ale skoro za 10 razy mniejsza kwotę mam opisane wyżej rozwiązanie, to nic tylko skakać z radości :)

    • Przetestuj i napisz jak wrażenia :) Ja sprzedałem ten pomysł kilku znajomym i są zadowoleni.

      • Skwarka

        Moje pierwsze podejście skończyło się zwrotem telefonu bo był w strasznym stanie i nie ładował się, no nic czekam na zwrot $ i zamówię kolejny…

  • Teofil Trojanowicz

    Idę szybko na allegro, bo jak temat się rozejdzie to X8 będzie 2 razy droższe :) Dzięki wielkie, ponieważ chodziło mi po głowie zakupienie jakiegoś sprzętu pomiarowego, ale zawsze wolałem tę kasę przeznaczyć na jakieś inne rowerowe części lub kupić rower o 1K droższy. z pozdrowieniami

  • an

    Proszę cześciej postować! :)

  • kamileq

    jako wieloletni posiadacz Garmina nie zgodzę się że to w zupełności zastąpi Garmina, no ale dobra 😛 CCC – cena czyni cuda. Co do sensorów na bluetooth low energy jest ich masa (BLE, Bluetooth Smart, BT 4.0) pytanie czy Xperia to obsługuje – są kadencje, prędkość, czujniki tętna i pomiary mocy. Wadą tutaj xperii jest głównie czas pracy na baterii (w edge 810 mam ok 10-12h), brak obsługi w rękawiczkach (w edge działa), no i raczej mała wytrzymałość przy upadkach. Pytanie też jak z dokładnością modułu GPS, w niektorych fonach to porażka :(. . Ciekwe jak działa obsługa map i czas przeliczania tras, w Edge 810 to jakaś porażka. Z kolei Edge 1000 to już wielka krowa, pewnie ma procek jak telefony i powinno to szybciej działać i odświeżać.

    • Kamil,
      po co BLE itd. skoro mamy tu ANTka? Na ANT też jest wszystko. Wadą owszem jest czas pracy na baterii ale przejeździłem z tym rozwiązaniem cały ubiegły rok i nie był to dla mnie problem. Trzeba się po prostu przyzwyczaić do ładowania po każdej jeździe. Tak jak pisałem 4 – 5h spokojnie ogarnia z non stop włączonym ekranem. Jeżeli ktoś nie trzaska trasek po 200km to spokojnie wystarczy. Poza tym ekran nie musi być zawsze włączony. Dokładność GPS oceniam BARDZO dobrze (wbrew temu co pisze armia zwolenników Garmina na wykopie). Wszystkie segmenty na Stravie łapie idealnie. Trasę po okrążeniach zapisuje bez żadnych odchyłów. W dużych górach nie gubi się w zasadzie wcale – nigdy mi się nie zdarzyły jakieś kreski czy inne wystrzały w Alpach (co zdarzało się na telefonie). Jeśli jesteś ciekaw obsługi map, instaluj Orux na komórę 😉

  • juri

    A ona jest wodoodporna ? Ekran reaguje jak spadnie na niego kilka kropel wody ? Czy te mapy mogą dzialac horyzontalnie ?

    • Kilka kropel wody nie zrobi na niej żadnego wrażenia. Oczywiście jak utopisz ją totalnie to pewnie zdechnie ale kolejną kupujesz za 50zł 😉 Horyzontalnie tzn w pochylonym widoku czy w przekręconym o 90 stopni telefonie?

      • juri

        przekręconym o 90 stopni, czyli dłuższa krawędzią równolegle do kiery. nie lubię mieć liczników na mostku/kierze bo w razie dachowania kończy się to słabo. a w czasach taniego drukowania 3d customowe mocowanie to nie taki problem.

  • Rafał, Ty jesteś prekursorem takich rozwiązań – szacuneczek 😀
    Garmin faktycznie był w powijakach do niedawna. Nowe modele są już całkiem fajne.

  • mazu

    Możesz napisać coś więcej jak stworzyć sobie mapę. Po uruchomieniu Mobile Atlas Creator i wybraniu mapy Hike&Bike Map, niestety mapa nie jest widoczna na żadnym poziomie zooma.

    • mazu, wejdź z lewej strony w Settings (Pod Create Atlas) -> Map Sources Config -> Perform online update. Powinno śmigać :)

      • mazu

        Dzięki – działa :)

  • Radosław Sobieś

    przecież nic nie widać na telefonie w normalny dzień a co dopiero w słoneczny?

    • Ja mam nieco inne doświadczenia :)

    • Ja mam nieco inne doświadczenia :) Jakby tak było to bym temat na pewno odpuścił a jednak rok przejeździłem i trzymam się tego rozwiązania nadal. Nie polecałbym go, gdyby było bezsensowne.

  • Wojciech Tomaszkiewicz

    dedykowana bateria dla X8 to 1200 mAh ciekawe jakby włożyć 1600 bo takie baterie na allegro widnieją ciekawe czy dużo by wydłużyło to czas pracy.

    • Właśnie niedawno kupiłem dwie M-LIFE 1600 mAh. Zamierzam niedługo przetestować.

      • Wojciech Tomaszkiewicz

        Ciekawa opcja prawie 30% większa bateria ciekawe o ile wydłuży czas pracy.

  • Sebastian k

    A wodoszczelność?

    • Jeździłem w deszczu, nic mu nie było. Wiadomo, pewnie po zatopieniu przestałby działać.

      • marog6

        Ja dodam, ze ostatnio xperia jechała ze mną w zawodach kiedy po zaczeło lać w połowie wyscigu i 2h przejechałem w deszczu. No niestety telefon się wyłączył na sam koniec, ale okazalo się, że to bateria zamokła a telefon przeżył. Dodatkowo aktywnosc ipbike zapisala się wraz z wyłaczeniem telefonu. Bardzo dobra wodoszczelnosc

  • Marcin Górski

    muszę pochwalić wpis, bo zainspirować mnie do kupna tego cudeńka. Nigdy nie inwestowałem w gadżety, bo to zbędne zabawki. Wystarczyl telefon w kieszeni i podpatrywanie czy dobrze jadę sladem GPS ale teraz z tym telefonem, ktory kosztuje tyle co licznik zabawa i jazdy po customowych trackach będzie wspaniała. Cudowna jest cena zapasowych baterii, oryginał za 12zł juz z przesyłką… Ogromne dzięki za ten wpis.

  • Wojciech Wojtas

    Jak zgrywasz trening z OruxMaps na Stravę ? mam problem z zapisem. W folderze tracklog tworzy on plik *.db ale co dalej z nim zrobić ? Nie mam zielonego pojęcia. Strava chce plik gpx albo tcx.

    • W ustawieniach zaznacz auto tworzenie .gpx. Powinno się też dać wygenerować .gpx z archiwalnych trackow zawartych w .db po wcześniejszym zaczytaniu jednego z nich na ekran.

  • Daniel Soroka

    Witam!
    Czy ktoś próbował wgrywać modowany soft do x8? Wszystkie softy, które wgrałem niestety nie obsługują ANT+, więc tak czy inaczej musiałem zostać przy sofcie jaki dał producent :)

    • Standardowy soft nie jest wcale taki zły. Działa bardzo stabilnie a to wg mnie najważniejsze.

      • Skwarka

        Ja teraz stanąłem na instalacji aplikacji z marketu. Coś nie idzie – zalogowany jestem mam telefon na stronie www, ale nie instaluje się.

      • Daniel Soroka

        Zauważyłem, że przez Android Market już nie można pobrać żadnych aktualizacji czy u Was też tak jest czy u mnie tylko to się wydarzyło?

  • Nie ukrywam, temat jest mi dość bliski ale ze względu na to, ze przeszedłem długą drogę z smartfona, by stać posiadaczem …. poczciwej ale wciąż niezawodnej Dakoty (20). Sam poruszyłem temat, ze smartfon nigdy nie zastąpi dedykowanych nawigacji (zanim powstały Edge 500 czy 810) choćby pod kątem czasu dziąłania na baterii, wprawdzie można ratować powerbankiem . Więcej tutaj: http://blog.bobiko.pl/2014/06/gps-na-rower/

    Dziś sytuacja jest zupełnie inna, z przykrością stwierdzam ze urządzenia typu Garmin Edge xxxx odziedziczyły wady, typowe dla smartfona, w dodatku potrafią zawieszać się w najmniej oczekiwanej chwili. Dlatego zastanawiam się, czy aby warto inwestować w tego typu urządzenia ? Czy rzeczywiśćie nie lepiej kupić smartfona z obsługą ANT+ ?

    Każdy musi odpowiedzieć na takie pytania :)

  • Michal

    Cześć,

    czy komuś udało się sparować strave z czujnikami ANT+? Jeżeli tak poprosił bym informacje o wersji oprogramowania.

    Dzięki!
    Pozdrower!

  • szemi

    Wrzuć, proszę gdzieś swój konfig Oruxa – co by na nowo Ameryki nie odkrywać…

  • Pingback: Tani licznik rowerowy ⋆ Bobiko ⋆ Blog nie zawsze technologiczny.()

  • rtyrturu

    Jeżeli chcemy by dłużej nam podtrzymał telefon, są do sprzedaży na allegro pokrowce na telefon w raz z powerbankiem.

  • radek

    Witam , ja może nie jeżdżę na rowerze ale biegam od jakiegoś czasu i mój tel xperia m2 strasznie słabo łapie gps. wyczytałem gdzieś o x8 i zabrałam mamie :) (nie płakała jak oddawała) tel super się sprawuje gps dobrze trzyma zasięg, ostatnio miałem różnice miedzy x8 a m2 na 7km różnica wyniosła 1,5km szok o tyle mniej pokazała m2 przez gubieniu zasięgu
    i teraz szukam jak podpiąć opaskę tętna do niego i trafiłem tutaj tylko nie mam opaski ANT+ tylko bluetooth 4.0 i tu jest problem nie łączy bo w x8 jest 2,0 czy można to jakość obejść
    ? możne ktoś wie
    Mysławem o zewnętrznym bluetooth 4,0 ale czy on będzie widział opaskę i tel odbierze sygnał ze starym androidem?

  • Ryś

    Używanie smartfonu do jazdy na rowerze wypada średnio, a nawet słabo. Na pierwszy rzut oka widać dużo zalet ale gdy się zagłębimy w temacie to Garmin czy Mio bije na głowę telefon. Przykładem jest przykładowo obsługa Glonass lub WAAS /EGNOS

    • wszystko zalezy od oczekiwań wzgledem urzadzeń ale cena zawsze bedzie czynnikiem najwazniejszym. wydać 150 a 1500 to jest spora roznica w budżecie 😉

      • Ryś

        Idąc taką metodologią a nie zagłębiając się faktycznie w temacie i przydatnych funkcjach można samemu budować ramy rowerowe „aby było taniej” itp.
        W takich urządzeniach płacimy za funkcje których nie oferują aplikacje .Gdy nie korzystamy z takich urządzeń może się się wydawać że niektóre funkcję są nieprzydatne albo głupie, a rzeczywistość jest całkiem inna. Każdy jest w innej fazie choroby zwanej cyklozą i każdy ma swoja filozofię. Radzę przetestować rzetelnie gps a później porównywać z telefonem.

        • Nie musisz mi radzić, co mam testować, bowiem mam możliwość testowania różnych urządzeń nie tyko garmina ale też i innych konkurenychnych marek.

          Oczywiście, każdy jest na innym etapie Cyklozy, kazdy ma inne oczekiwania i filozofię. Ja wciaż mam Dakota 20, której jedyną wadą jest … wiek i gabaryty a przede wszystkim brak komunikacji z serwerem garmina czy strava.

          skoro mowa o rzetelnym teście, to zapraszam do siebie, gdzie zrobiłem własny test.

          • Ryś

            Żeby w temacie być wiarygodnym i pisać opinie trzeba urządzenia testowa a nie pytać innych :) o MIO czy Garmina

            „Mówisz, ze nie da sie ładować GPSa w trakcie jazdy? hm. a to dziwne, bo
            testowane przeze mnie twoynav anima+ potrafi pracować tak pracować.
            natomiast ni jestem pewny odnośnie Garmina Edge 810/1000 ale to popytam
            znajomych”

          • Wiem, ze moze pijesz do jednego wpisu: Garmin Edge 1000. Co do reszty, to nie bede Offtopował :)

            Pozdrawiam

            ps.: Rysiu, jak masz jakieś zastrzeżęnia to pisz na maila. znajdziesz z pewnością adres.

    • knedlyk

      „Przykładem jest przykładowo obsługa Glonass lub WAAS /EGNOS” – i jak często się używa Glonass czy WAAS /EGNOS? Z reguły Navstar całkowicie wystarczy do wyznaczenia pozycji. Mio porównywalne z Garminem, ale a) cholernie drogie, chociaż i tańsze od Garminów b) jeśli mowa o nowszych Mio Cyclo, to mapy są podzielone na dwa regiony, wschodni i zachodni. Jak masz wschodni, to nie masz zachodu, i vice versa. Dodatkowe mapy nie da się wgrać, bo mało miejsca, a obsługi SD nie ma. Epic fail. Więc wszystko jest porównywalne.

  • Barthez

    No więc i ja się skusiłem na ten patent.

    Zaczyna to to działać, ale pojawiło się kilka pytań:

    1. Najważniejsze: regularnie, po kilku/kilkunastu minutach pojawia się komunikat o treści: Aplikacja oruxmaps została niespodziewanie zatrzymana […] bla bla i jedyna możliwość to wciśnięcie przycisku: Wymuś zamknięcie. Oczywiście cała aktywność znika bez zapisania :-/

    Nadmienię tylko, że coś dpodobnego pojawiło sę zaraz po instalacji Atrso File Managera – z tego powodu instalację Oruxa robiłem za pomocą Total Commandera. Co to może być?

    2. Czy da się tak skonfigurować telefon, żeby ekran nie gasł, lub żeby można go było uruchomić przez pojedyncze dotknięcie ekranu, ale bez konieczności odblokowania suwakiem na dole?

    3. Jak skonfigurować program, żeby czas aktywności był zapisywany co sekundę, a nie co kilka/kilkanaście sekund. Czasami mam wrażenie, że stoper się zatrzymał…

    Z góry dziękuję za pomoc

    • marog6

      1. Karta pamięci ma zbyt duze luzy i wyrzuca program podczas jazdy po nierównościach. Polecam aplikacje ipbike do rejestracji jazdy. Nawet kiedy aplikacja sie scrashuje to aktywnosc jest zapisana.

  • Kaśka Siva Kostera

    Someone help. Nie potrafię zainstalować orux maps z poziomu karty :( nie umiem się dostać do plików….

    • dżek

      A ES File Explorer jest?

      • Kaśka Siva Kostera

        no nie było nic, ściągnęłam Astro i nie działał, musiałąm zainstalować Total Commandera i tu dopiero hula.
        Nie wiem czemu mimo działającego WiFi (internet np działa) nie może zaktualizować systemu :/
        Kolejny problem to że nie wysyła mi zapisanych traków z Oruxa przez Bluetooth na komp, muszę to robić na raty przez drugi telefon….

    • Kaśka Siva Kostera

      dżizys krajst, ogarnęłam. teraz muszę zrozumieć tą apkę, to doprawdy kombajn.

  • zoltybanan

    Znakomite rozwiązanie! W tym sezonie na pewno je sprawdzę. Akurat mam starszy 4 calowy tel, który nada się idealnie. Do tej pory miałem taki pokrowiec http://xurl.pl/favz który ma przewagę w deszczową pogodę, ale jego mocowanie nie jest super stabilne.
    Nigdy nie korzystałem z Oruxa, ale mogę polecić Locus map. Darmowa czeska apka, która ma dostęp do fajnych map m.in. http://osmapa.pl/ i http://mtbmap.cz/

  • Hej! Dzięki za świetny wpis. Zastanawiam się obecnie nad takim rozwiązaniem, bo mój Honor 7 ma problemy z wysypywaniem appek działających w tle. Osobny telefon na pomiary w niskiej cenie brzmi fajnie, a zarazem nadałoby się nie tylko na rower. No ale… czy ta xperia x8 daje jeszcze radę? Chodzi o odpalenie endo, przy bieganiu dodatkowo muzyczki. Nie będzie czasem ubijała aplikacji przez zbyt leciwe podzespoły?

  • Maciej Szymczyk

    Osobiście używam Garmin Edge 705. Kupiłem kiedyś używkę na allegro za 400 zł. Również polecam :-)

  • Grzegorz Kerber

    Dopiero niedawno trafiłem na ten wpis i bardzo mnie zainteresował. Tak sobie pomyślałem, że mam połowę roboty za sobą, bo mam stary telefon SE Xperia Arc S. Wydaje mi się że posiada on ANT+.

    • Z pewnościa ma ANT+ 😉 sam w zeszlym rou zrobiłem serię wpisów jak przygotować arc s pod licznik rowerowy 😉

      • Grzegorz Kerber

        Już sprawdzam bloga :)

  • Czaro

    Witam. Postanowiłem używać x8 jako licznika do roweru że względu na gabaryty. Niestety telefon ten nie wykrywa czujników ant+. Posiadam Hrm3 i S&C garmina. Telefon zainstalowany ma ant+ plugin service i radio service. Soft oryginalny. Czy ktoś ma pomysł w czym problem?

    • knedlyk

      Zainstaluj IpSensorMan i znajdź ID czujnika Ant+. To ID musisz wpisać do OruxMaps w ustawieniach sensorów.

  • Yarpenn Zigrinn

    Rozwiązanie ma jedną, podstawową wadę: UŻYWA TELEFONU. Gps nawet w najnowszych telefonach (a co dopiero w takim) pozostawia ekstremalnie wiele do życzenia. Błędy pomiarowe gpsa sięgające kilku, kilkunastu procent potrafią skutecznie zabić chęć dokładnego mierzenia tego, co robimy na rowerze. Jak dla mnie takie rozwiązanie zupełnie odpada i robiło się to X lat temu, gdy gpsy nie były popularne, trasy nagrywało się gps trackerem i nikt na to nie zwracał uwagi, jak dokładny pomiar trasy nam wyszedł.

    • Cóż, polecam zobaczyć moje wszystkie aktywności na stravie z ostatnich 2 sezonów i zweryfikować swoją opinię o dokładności GPS.

  • Paweł Chry

    Czy w 2017 to rozwiązanie jest aktualne?

    • knedlyk

      Ja cały czas używam :-) Działa wyśmienicie. 35 zł dałem za telefon a czujniki i kartę pamięci zamówiłem w Chinach na wiadomym portale, całość z telefonem wyszła około 150 zł.

      • Paweł Chry

        to świetnie. W taki razie proszę o kilka wskazówek. Jakiego masz Androida (2.1 czy jakiegoś ROMa)? Jakiej aplikacji używasz do nawigacji (orumaps?). Generalnie jakie kroki mam do zrobienia by używac nawigacji? 1. Zainstalowac oruMaps, 2. ściągnąć mapy na SD 3. wczytać mapy programem oruMaps. Czy tak to mniej więcej wygląda?

        • knedlyk

          Po pierwsze, jest sens włączyć Airplane mode, to pozwoli zaoszczędzić baterię. Po drugie, trzeba w androidzie włączyć gps. Potem już możesz korzystać z OruxMaps. I jak to zrobisz, to pokaże Cie na mapie.

          • Paweł Chry

            ok dzięki (a GPS działa…poza mieszkaniem)

          • knedlyk

            Nie wiem, nie korzystałem. Tutaj masz pole do zbadania :-)

    • Bart

      Bede robic to co autor, ale z Xperia neo V na moim MTB XC 29″. Neo V ma 3,7 cala i andka 4.x wieksza rozdzielczosc i mam nadzieje Locus, czy co znajde bedzie dzialalo wysmienicie. Dodatkowo podciagne kabel na powerbank 5Ah, ktory bedzia na poczatku ramy w malej torbie (to wytrzyma pewnie 18 h swiecenie). Budzet ~160 zl. Wifi mi siega do garazu, wiec zero problemow z synchronizacja, a w garazu bede podlaczal do ladowarki USB.